Trainingen Assertiviteit


TRAINING: 'Nee zeggen zonder ruzie te krijgen'

Je wordt gebeld door je werk, iedereen is ziek. Kan jij invallen? Je kan wel, maar je hebt al zoveel gewerkt en moet echt even bijtanken. Of een vriend gaat verhuizen, je hebt gezegd dat je niet kan helpen. Nu vraagt hij of hij dan wel je nieuwe auto kan lenen.

Thuis en op het (vrijwilligers)werk komt het regelmatig voor dat je iets wordt gevraagd, dat je liever niet doet. Hoe weiger je dat, zonder gedoe?
In de training leer ik je hoe je opkomt voor wat jij wilt en tegelijkertijd het contact goed houdt, zodat het gesprek prettig eindigt.

In de training leer je:

  • helder zeggen wat je wilt
  • wat er gebeurt nadat je ‘nee’ hebt gezegd
  • verontwaardiging of teleurstelling om te buigen naar acceptatie

TRAINING: 'Iemand aanspreken op gedrag'

Stel, je collega spreekt de bezoekers niet aan op de regels, waardoor jij weer de boeman bent. Of je komt thuis, bent moe en de buren zetten de stereo op tien. Wat doe je ermee?

Soms doen mensen onbewust dingen waar jij last van hebt. Het is fijn als je ze daar op kan aanspreken. Maar in de praktijk is dat best lastig, omdat mensen bijna nooit blij zijn met ongevraagde feedback. Uit angst voor ruzie of ongemakkelijke situaties laat je het er maar bij. En dat is jammer, want als je doorhebt wat er gebeurt met mensen die kritiek krijgen, kun je daar goed op reageren en de lucht klaren, voor allebei!

In de training leer je:

  • Iemand aanspreken zonder lading
  • Wat er gebeurt met iemand als die ongevraagd aangesproken wordt
  • Wat het verschil is tussen feedback geven en iemand aanspreken

Training-samenstelling

De trainingen bestaan uit minimaal twee bijeenkomsten.
De locatie wordt in overleg bepaald.

Kosten en planning

De kosten zijn afhankelijk van de groepsgrootte, de locatie, het aantal dagen en tijden. Vraag vrijblijvend meer informatie